Volle NS-trein, drukte, reizigers

NS informeert reizigers over drukte per rijtuig via sensoren op het spoor

NS gaat volgend jaar de Reisplanner Xtra app inzetten om te voorkomen dat reizigers onnodig in de drukste rijtuigen staan terwijl andere coupés veel rustiger zijn. Door het gewicht van een trein te meten, verwacht de spoorvervoerder te kunnen aangeven hoe druk of rustig bepaalde voertuigen zijn. “Als de sensoren op het spoor aangeven dat het achterste rijtuig veel zwaarder is dan het voorste, dan is er in het voorste rijtuig nog zitplaats. Uit eerste experimenten bleek dat te kloppen”, aldus data scientist Cyriana Roelofs.

Het idee is het resultaat van de OV Gids Hackaton, waarin medewerkers van NS een oplossing mochten bedenken voor een betere OV-reis. De twee data scientists Roelofs en Sophie Verberne wonnen de derde prijs met hun idee, maar na presentatie voor de Raad van Bestuur van NS mogen ze nu met hun idee aan de slag. NS verwacht dat al vanaf het voorjaar van 2018 via de Reisplanner app te zien is waar nog stoelen vrij zijn.

Betere spreiding

Deze manier van omgaan met slimme data, maakt het vooral gemakkelijker om de drukte in de trein beter te verspreiden. De app geeft namelijk al aan of een trein druk is of niet, maar niet waar die drukte zich concentreert. “Op een beginstation zoals Den Haag Centraal, zitten er veel meer mensen achterin de trein”, legt Verberne uit. “Op stations waar de neus van de trein bij de trap stopt, zoals Culemborg, is het juist voorin druk. In deze gevallen heeft het geen zin om de trein te verlengen. Hier willen we onze reizigers juist laten zien dat verderop nog plek is. Het liefst nog voordat ze instappen.”

De sensoren om het gewicht per rijtuig te meten zijn eigenlijk bedoeld om het gewicht van de containers van goederenvervoerders te bepalen en worden ook gebruikt om de kwaliteit van de wielen te meten. Het zorgt er dus voor dat het gewicht van het volledige rijtuig wordt gemeten, zodat het vooral informatie geeft over de plekken waar het rustiger is en waar dus eventueel nog meer zitplaatsen beschikbaar zijn. “Naast de sensoren in de rails, broeden we ook nog op andere mogelijkheden om dit in de app te tonen. Ik ben dan ook heel positief en verwacht dat reizigers dit voorjaar al in de app kunnen zien waar het rustiger is in de trein”, vertelt Verberne.

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “NS informeert reizigers over drukte per rijtuig via sensoren op het spoor”

Leo Iske|03.07.17|12:20

Je zou ook een sensor kunnen inbouwen boven de zitplaats (net als in de parkeergarage) en bv in de app per rijtuig tonen hoeveel zitplaatsen nog beschikbaar zijn.

Andre H|04.07.17|15:40

De sensoren van de airco of verwarming in de trein zouden toch ook op drukte moeten wijzen ? Of infraroodcameras op de perrrons.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS informeert reizigers over drukte per rijtuig via sensoren op het spoor | OVPro.nl
Volle NS-trein, drukte, reizigers

NS informeert reizigers over drukte per rijtuig via sensoren op het spoor

NS gaat volgend jaar de Reisplanner Xtra app inzetten om te voorkomen dat reizigers onnodig in de drukste rijtuigen staan terwijl andere coupés veel rustiger zijn. Door het gewicht van een trein te meten, verwacht de spoorvervoerder te kunnen aangeven hoe druk of rustig bepaalde voertuigen zijn. “Als de sensoren op het spoor aangeven dat het achterste rijtuig veel zwaarder is dan het voorste, dan is er in het voorste rijtuig nog zitplaats. Uit eerste experimenten bleek dat te kloppen”, aldus data scientist Cyriana Roelofs.

Het idee is het resultaat van de OV Gids Hackaton, waarin medewerkers van NS een oplossing mochten bedenken voor een betere OV-reis. De twee data scientists Roelofs en Sophie Verberne wonnen de derde prijs met hun idee, maar na presentatie voor de Raad van Bestuur van NS mogen ze nu met hun idee aan de slag. NS verwacht dat al vanaf het voorjaar van 2018 via de Reisplanner app te zien is waar nog stoelen vrij zijn.

Betere spreiding

Deze manier van omgaan met slimme data, maakt het vooral gemakkelijker om de drukte in de trein beter te verspreiden. De app geeft namelijk al aan of een trein druk is of niet, maar niet waar die drukte zich concentreert. “Op een beginstation zoals Den Haag Centraal, zitten er veel meer mensen achterin de trein”, legt Verberne uit. “Op stations waar de neus van de trein bij de trap stopt, zoals Culemborg, is het juist voorin druk. In deze gevallen heeft het geen zin om de trein te verlengen. Hier willen we onze reizigers juist laten zien dat verderop nog plek is. Het liefst nog voordat ze instappen.”

De sensoren om het gewicht per rijtuig te meten zijn eigenlijk bedoeld om het gewicht van de containers van goederenvervoerders te bepalen en worden ook gebruikt om de kwaliteit van de wielen te meten. Het zorgt er dus voor dat het gewicht van het volledige rijtuig wordt gemeten, zodat het vooral informatie geeft over de plekken waar het rustiger is en waar dus eventueel nog meer zitplaatsen beschikbaar zijn. “Naast de sensoren in de rails, broeden we ook nog op andere mogelijkheden om dit in de app te tonen. Ik ben dan ook heel positief en verwacht dat reizigers dit voorjaar al in de app kunnen zien waar het rustiger is in de trein”, vertelt Verberne.

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “NS informeert reizigers over drukte per rijtuig via sensoren op het spoor”

Leo Iske|03.07.17|12:20

Je zou ook een sensor kunnen inbouwen boven de zitplaats (net als in de parkeergarage) en bv in de app per rijtuig tonen hoeveel zitplaatsen nog beschikbaar zijn.

Andre H|04.07.17|15:40

De sensoren van de airco of verwarming in de trein zouden toch ook op drukte moeten wijzen ? Of infraroodcameras op de perrrons.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.