Intercity op Den Bosch

NS introduceert zitplaatszoeker op traject Arnhem-Den Bosch

Foto Inge

In circa dertig procent van de treinen staan reizigers, terwijl er nog wel degelijk zitplaatsen beschikbaar zijn. Dit blijkt uit onderzoek van NS onder conducteurs. Dit komt onder meer door zogenaamde scheve bezetting. Om dit tegen te gaan, kunnen reizigers tussen Arnhem, Nijmegen en Den Bosch voortaan gebruikmaken van de NS zitplaatszoeker.

In de reisplanner-app wordt met kleuren aangegeven in welke rijtuigen nog voldoende zitplaatsen beschikbaar zijn. “We helpen zo om een zitplaats te vinden en reizigers kunnen slim kiezen waar ze instappen”, aldus de spoorvervoerder.

Test

De introductie van deze zitplaatszoeker op dit traject is nu nog een test. Op dit traject komt het namelijk vaak voor dat een deel van de trein erg vol is, terwijl in een ander deel nog wel plek is is. Op een beginstation zoals Arnhem, zitten er veel meer mensen achterin de trein. Bij aankomst in Den Bosch, is het juist druk voorin de trein. Een deel van de reizigers kiest hier bewust voor, zodat ze op een fijne plek kunnen uitstappen.

Maar reizigers die zich niet bewust zijn van de beschikbare plekken verderop in de trein, gaan daarom ook staan in het drukkere deel van de trein. Volgens NS helpt het hier dus niet om langere treinen in te zetten, maar worden ze door deze dienst wel beter gewezen op mogelijke zitplaatsen. De spoorvervoerder stelt dat de zitplaatskans in de spits ongeveer 95 procent is. Na de test tussen Arnhem en Den Bosch wil de vervoerder de zitplaatszoeker ook op andere trajecten introduceren.

Sensoren

Op dit moment geeft de reisplanner al aan hoe druk treinen zijn, maar nog niet waar in de trein het precies het drukste is. Om dit te kunnen vaststellen, zijn zowel in de trein als op het spoor sensoren aangebracht waarmee het aantal reizigers wordt bepaald. Op dit testtraject maakt NS gebruik van slimme sensoren die onder meer het gewicht per rijtuig meten, oorspronkelijk bedoeld om goederenvervoerders op basis van hun gewicht af te kunnen rekenen.

Die informatie kan ook worden gebruikt om te berekenen hoe druk of rustig bepaalde rijtuigen zijn. Omdat niet alle treintypen over dezelfde sensoren beschikken, is het voor de landelijke invoering ook nodig om gegevens van andere sensoren te gebruiken. “Zo meet het klimaatsysteem de CO2 om de temperatuur te regelen, wat ook gebruikt kan worden om het aantal aanwezige reizigers te meten”, aldus NS. “Al deze gegevens kunnen we combineren om de zitplaatszoeker betrouwbaar genoeg te maken voor landelijke invoering.”

Infographic zitplaatszoeker NS (bron: NS)

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS introduceert zitplaatszoeker op traject Arnhem-Den Bosch | OVPro.nl
Intercity op Den Bosch

NS introduceert zitplaatszoeker op traject Arnhem-Den Bosch

Foto Inge

In circa dertig procent van de treinen staan reizigers, terwijl er nog wel degelijk zitplaatsen beschikbaar zijn. Dit blijkt uit onderzoek van NS onder conducteurs. Dit komt onder meer door zogenaamde scheve bezetting. Om dit tegen te gaan, kunnen reizigers tussen Arnhem, Nijmegen en Den Bosch voortaan gebruikmaken van de NS zitplaatszoeker.

In de reisplanner-app wordt met kleuren aangegeven in welke rijtuigen nog voldoende zitplaatsen beschikbaar zijn. “We helpen zo om een zitplaats te vinden en reizigers kunnen slim kiezen waar ze instappen”, aldus de spoorvervoerder.

Test

De introductie van deze zitplaatszoeker op dit traject is nu nog een test. Op dit traject komt het namelijk vaak voor dat een deel van de trein erg vol is, terwijl in een ander deel nog wel plek is is. Op een beginstation zoals Arnhem, zitten er veel meer mensen achterin de trein. Bij aankomst in Den Bosch, is het juist druk voorin de trein. Een deel van de reizigers kiest hier bewust voor, zodat ze op een fijne plek kunnen uitstappen.

Maar reizigers die zich niet bewust zijn van de beschikbare plekken verderop in de trein, gaan daarom ook staan in het drukkere deel van de trein. Volgens NS helpt het hier dus niet om langere treinen in te zetten, maar worden ze door deze dienst wel beter gewezen op mogelijke zitplaatsen. De spoorvervoerder stelt dat de zitplaatskans in de spits ongeveer 95 procent is. Na de test tussen Arnhem en Den Bosch wil de vervoerder de zitplaatszoeker ook op andere trajecten introduceren.

Sensoren

Op dit moment geeft de reisplanner al aan hoe druk treinen zijn, maar nog niet waar in de trein het precies het drukste is. Om dit te kunnen vaststellen, zijn zowel in de trein als op het spoor sensoren aangebracht waarmee het aantal reizigers wordt bepaald. Op dit testtraject maakt NS gebruik van slimme sensoren die onder meer het gewicht per rijtuig meten, oorspronkelijk bedoeld om goederenvervoerders op basis van hun gewicht af te kunnen rekenen.

Die informatie kan ook worden gebruikt om te berekenen hoe druk of rustig bepaalde rijtuigen zijn. Omdat niet alle treintypen over dezelfde sensoren beschikken, is het voor de landelijke invoering ook nodig om gegevens van andere sensoren te gebruiken. “Zo meet het klimaatsysteem de CO2 om de temperatuur te regelen, wat ook gebruikt kan worden om het aantal aanwezige reizigers te meten”, aldus NS. “Al deze gegevens kunnen we combineren om de zitplaatszoeker betrouwbaar genoeg te maken voor landelijke invoering.”

Infographic zitplaatszoeker NS (bron: NS)

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.